Tips en trucs voor een effectieve en pakkende direct e-mail

Niet alleen het design van je e-mailcampagne speelt een belangrijke rol bij het behalen van positieve resultaten, ook de tekst en de formulering zijn belangrijk. Op deze pagina worden een aantal tips genoemd.

Genoeg gelezen? 

Bekijk hier onze voorbeelden 
 

Zorg voor een responsive HTML

Meer dan de helft van de ontvangers opent tegenwoordig e-mails op een mobiel of tablet.  Daarom is het belangrijk dat de HTML geoptimaliseerd is voor verschillende devices en schermgroottes. We noemen dit een responsive design. Een e-mail die niet responsive is opgebouwd, is killing voor de conversie van je e-mailcampagne.

Mailmaps biedt verschillende oplossingen voor een goed responsive design. Laat ons het volledig design opmaken, een gemaakt design omzetten in HTML, of maak laagdrempelig gebruik van onze standaard templates.

Gebruik buttons en links

Maak gebruik van call-to-action buttons (CTA button) én tekstlinkjes in de uiting. Zorg in ieder geval voor één CTA button in het eerste scherm (above the fold). Zorg daarnaast dat CTA buttons en tekstlinks opvallen door contrasterende kleuren te gebruiken.
Laat alles doorlinken naar de actiepagina, ook de afbeeldingen in het design.
Vermijd links die afwijken van het uiteindelijke doel van de campagne.

Maak duidelijk wat er wordt verlangd van de ontvanger

Laat duidelijk naar voren komen wat u van de ontvanger verlangt. Hier uit moet goed naar voren komen waar en hoe de ontvanger makkelijk kan reageren. 

HTML headertekst

Zorg voor een duidelijke HTML headertekst. Niet iedereen download automatisch afbeeldingen bij het openen van de e-mail. Met een losstaande HTML headertekst maak je snel aan de lezer duidelijk waar de e-mail over gaat. 

Houd de tekst zo kort mogelijk

De gehele e-mail dient zo kort mogelijk te zijn, het liefst de lengte van één scherm. Veel tekst schrikt de lezer af. Schrijf beknopt en to-the-point. Formuleer één doelstelling in de mailuiting.

Zorg voor een scanbare tekst

Vaak volstaan een paar regels al om de boodschap over te brengen en zorg dat tekst scanbaar is door gebruik te maken van opsomming, bullets, vetgedrukte kernwoorden en grote titels. Lezers nemen niet de moeite een hele lap tekst door te nemen.

Formuleer positief en concreet

Vermijd negatieve woorden als: niet, geen en nooit. Formuleer positief. Gebruik daarvoor woorden als gratis, u, vertrouwelijk, nu, vandaag, snel, uniek, nieuw, etc. Schrijf in de tegenwoordige tijd en actief. Vermijd het gebruik van 'worden'. Vermeld concrete termijnen in plaats van ‘binnenkort’ of ‘zo spoedig mogelijk’. 

Zorg voor een laagdrempelige call-to-action

Voorkom het direct aanzetten tot koop. Geef de ontvanger de kans eerst eens kennis te maken met het product of de organisatie. Vermijd daarom CTA buttons als “Bestel nu”, “Maak een afspraak”, of “Meld u aan”. Gebruik eerder: “Ontdek meer”, “Bereken je voordeel”, of “Ja, ik wil profiteren”.

Werk met een incentive

Geef de ontvanger een incentive of giveaway om van de actie gebruik te maken. 

Werk met een gerichte landingspagina

De landingspagina dient de interesse van de ontvanger gemakkelijk en snel op te vangen en te verwerken. Maak gebruik van specifieke landingspagina die afgestemd is op de e-mail. Voorkom verwijzing naar homepage waar gebruiker verder moet zoeken. Herhaal niet uw boodschap op de landingspagina, maar bied een vervolgstap in het proces van de gebruiker.

Meten is weten

Zorg er voor dat je kan meten wat het resultaat van de mailing is. Uiteraard levert Mailmaps na afloop een uitgebreide rapportage met het aantal mensen dat de e-mail geopend heeft en het aantal keer dat er is doorgeklikt.
Om goed te kunnen weten wat het resultaat van de e-mailcampagne is, wil je meten wat het bezoek vervolgens doet op de landingspagina. Dit is mogelijk door gebruik te maken van specifieke links, aangemaakt in bijvoorbeeld Google Analytics of een click tracking tool.