De ja-ja sticker: alles wat je moet weten

13 februari 2017

Online zien we al jaren ontwikkelingen waardoor de privacy van de consument beter gewaarborgd wordt en zien we dat consumenten zich bewust aan moeten melden met een opt-in

Huishoudens zijn automatisch ‘geabonneerd’ op reclamefolders. Ongevraagd ontvangen ze gemiddeld 33 folders per week. Als je dat doorrekent komt dat neer op 33 kilo papier per jaar per huishouden. In totaal hebben we het dan over 12 miljard folders per jaar en 200 miljoen kilo papier per jaar.

Volgens de Partij van de Dieren moet er een einde komen aan deze milieubelasting. Daarom is vorig jaar het initiatiefvoorstel om een ja-ja sticker in te voeren aangenomen. In januari 2018 wordt de zogenaamde ja-ja sticker in de gemeente Amsterdam ingevoerd voor de huishoudens die folders willen blijven ontvangen. Andere gemeenten houden de ontwikkelingen in Amsterdam nauwlettend in de gaten, om zich vervolgens wellicht ook op stappen te beraden.

Ik vind het een goede ontwikkeling. Naast het milieu-aspect vind ik het ook goed dat mensen zich bewust aan moeten melden voor het ontvangen van reclameboodschappen. Nu werkt het andersom: iedereen ontvangt de boodschappen en je kunt je er voor ‘afmelden’, door een nee-nee-sticker of ja-nee-sticker te plakken.

In dit artikel meer over de ja-ja sticker, de consequenties en de toekomst van de reclamefolder.

 

[update] 23 november 2017 
De reclamebranche heeft een rechtszaak verloren tegen de gemeente Amsterdam. Die gaat per 1 januari 2018 over op een nieuw systeem van brievenbusstickers.

 

De ja-ja sticker en andere stickers op een rijtje

Met de ja-ja sticker heb je nu drie verschillende manieren om jouw behoefte aan folders kenbaar te maken. Ik zet ze hieronder even voor je op een rijtje:

  • Nee-nee sticker - Je ontvangt geen ongeadresseerde post, dus geen huis-aan-huisbladen, politieke uitingen én folders.
  • Ja-nee sticker - Je ontvangt geen folders, maar wel de huis-aan-huisbladen en politieke uitingen.
  • Ja-ja sticker - Je ontvangt alle ongeadresseerde post.

 

De folder als belangrijke inkomstenbron voor retailers 

Niet iedereen is het eens met de komst van de ja-ja sticker. Vooral winkeliers en landelijke retailers zijn bang dat deze ontwikkeling negatieve effecten voor ze zal hebben. De voornaamste argumenten tegen de komst van de sticker zijn:

  • De middenstand bereikt 67% van haar klanten met de folder.
  • Lastig voor de oudere doelgroep, die gewend is om folders te ontvangen.
  • Er gaan banen verloren, omdat er minder folders verspreid worden.
  • Een nieuw systeem onder de aandacht brengen kost tijd en geld. Dat kan ook besteed worden aan het inzamelen van oud papier.

Maar wegen deze argumenten op tegen de voordelen? Ik denk van wel. Door de ja-ja sticker:

  • Wordt het milieu minder belast.
  • Maakt de ontvanger bewust de keuze om folders te ontvangen.
  • Worden retailers gedwongen om mee te gaan met de tijd.

We moeten de resultaten in Amsterdam nog afwachten, maar in mijn ogen is deze ontwikkeling onomkeerbaar. Het is een stap in de juiste richting om mee te gaan met de tijd.

 

Wat moeten de retailers nu?

Ik kan me voorstellen dat retailers in Amsterdam zich zorgen maken. 1 Januari komt snel dichtbij en ze moeten nú stappen ondernemen om ook in 2018 hun klanten te blijven bereiken. Volgens mij hoeven ze zich geen zorgen te maken, sterker nog, volgens mij heeft dat geen enkele zin.

Dit is hét moment voor retailers om met de tijd mee te gaan. De ja-ja sticker is niet alleen het antwoord op milieuvraagstukken, maar houdt ook meer rekening met de privacy van de consument. Online zien we al jaren ontwikkelingen waardoor de privacy van de consument beter gewaarborgd wordt en zien we dat consumenten zich bewust aan moeten melden met een opt-in, voor het ontvangen van commerciële boodschappen. Online weet de consument dus niet beter.

Daarom is het goed om nu eens kritisch te kijken hoe klanten te bereiken in 2018. Probeer volgend jaar eens een ander kanaal en vergelijk het effect met de traditionele reclamefolder. E-mailmarketing bijvoorbeeld?

 

Mailmaps als alternatief voor de folder

Mailmaps is de perfecte aanvulling in jouw marketingmix. Mailmaps kun je perfect gebruiken bij de promotie van een lokale aanbieding of bij het genereren van store traffic. Bij een winkelopening bijvoorbeeld. Daarnaast kun je Mailmaps gebruiken voor het verzamelen van optins van klanten, zodat je ze regelmatig kunt benaderen. Mailmaps heeft een gemiddelde dekking van 25% van de huishoudens in Nederland.

Bekijk hier onze video voor een uitleg hoe Mailmaps werkt.

 

 

Auteur - Brendan Brouwer, Mailmaps