E-mailmarketing: Tips om snel meer e-mailadressen te verzamelen

13 maart 2017

Mensen schrikken van veel invulvelden. Vraag bij een eerste contact eerst om het hoogstnoodzakelijke, het e-mailadres.

Wil je aan de slag met e-mailmarketing? Dan is het handig als je e-mailadressen in jouw database hebt staan. In dit artikel deel ik mijn tips om snel meer e-mailadressen te verzamelen.

Waarom je aan de slag moet gaan met e-mailmarketing? In mijn vorige artikel heb ik alle redenen genoemd om ermee aan de slag te gaan, de belangrijkste reden voor mij is dat je in direct contact staat met jouw klant.

Succes met e-mailmarketing begint met het verzamelen van kwalitatief goede e-mailadressen en profielen. Lees snel verder en dan weet jij ook hoe dat moet.

 

Waar kun je e-mailadressen verzamelen?

Over het algemeen verzamel je online je nieuwsbriefinschrijvingen. Via je website bijvoorbeeld.

Maar ook offline worden veel e-mailadressen verzameld. Offline in de winkel bijvoorbeeld. Let er maar eens op als je de volgende keer in de winkel een klantenkaart aangeboden krijgt.

Een derde optie is het werven van e-mailadressen via externe partijen. Mailmaps heeft de grootste opt-in e-maildatabase van verschillende top uitgevers in beheer. Dit zijn consumenten die specifiek hebben aangegeven graag aanbiedingen te willen ontvangen van derden. Zo kan je gemakkelijk binnen je doelgroep nieuwsbriefinschrijvingen werven. 

In dit artikel gaan we voornamelijk in op hoe je online via je eigen website nieuwsbriefinschrijvingen kan werven.

 

Hoe begin je met het verzamelen van e-mailadressen?

Het makkelijkste is om te beginnen met het verzamelen van nieuwsbriefinschrijvingen van jouw bestaande klanten, de websitebezoekers en de klanten die in de winkel komen afrekenen bij de kassa.

De e-mailadressen van bestaande klanten haal je uit jouw CRM systeem. De websitebezoekers laat je hun e-mailadres invullen in strategisch geplaatste formulieren op de website en met een iPad naast de kassa kun je jouw betalende klanten vragen om hun gegevens.

Met strategisch geplaatste formulieren op de website bedoel ik formulieren op een prominente plaats op de website. Zorg ervoor dat deze formulieren niet storend zijn, dit wordt door de websitebezoeker als storend ervaren en vervolgens wordt de website gestraft door Google met een lagere ranking. Hier kom ik later in het artikel nog even op terug.

Zelf hebben wij een pop-up rechtsonder in het scherm. Daar kun je je inschrijven voor onze nieuwsbrief. Deze pop-up verschijnt alleen als je een aantal pagina’s op de website hebt bezocht of als je een aantal seconden op de website bent geweest. Als je hem wegklikt, dan blijft de pop-up de volgende keer dat je de website bezoekt weg.

 

Zo verzamel je nog meer e-mailadressen

Als je de e-mailadressen van jouw huidige klanten en websitebezoekers verzameld hebt, dan zijn er nog een aantal andere manieren om extra contactgegevens aan jouw database toe te voegen:

Via een prijsvraag op social media. Op deze manier verzamel je meer volgers voor jouw social mediakanalen en verzamel je e-mailadressen.

Kortingsvoucher bij je eerste aankoop in de webwinkel. Bij Zalando bijvoorbeeld krijg je 10% korting op je eerste bestelling als je je inschrijft voor de nieuwsbrief.

Via via of in marketingtermen via een referral. Dropbox deed dat vroeger slim. Je vulde de e-mailadressen in van vrienden en als zij lid werden van Dropbox dan kreeg jij een upgrade op je abonnement. De eerste mail werd verstuurd vanuit jouw naam en als de vriend lid werd, kon Dropbox zijn e-mailadres toevoegen aan zijn database.

Verbind offline en online met elkaar. Met een kraskaart in de winkel bijvoorbeeld. Mensen vinden het leuk om te krassen en moeten vervolgens op de website hun e-mailadres en de code onder de kraslaag invullen om hun prijs te ontvangen.

Online partijen kunnen samenwerken met retailers, om gebruik te maken van elkaars netwerk. Travelbird is een mooi voorbeeld. Deze online partij werkt samen met offline partijen als Makro om samen aanbiedingen om te zetten in contactgegevens. Let er in dit geval wel op dat er een aparte opt-in is voor beide aanbieders.

Facebook Leads Ads of Twitter Lead Generation Cards. Facebook en Twitter bieden tegenwoordig ook mogelijkheden om op laagdrempelige wijze nieuwsbriefinschrijvingen te werven. Hiermee kun je direct met Facebook en Twitter e-mailadressen genereren. Lees hier meer over Lead Ads en Lead Generation Cards.

Een link in jouw e-mail handtekening. Heel simpel, een linkje naar een landingspagina met daarop een formulier. Zorg voor een aantrekkelijke landingspagina, die de bezoeker verleidt om het e-mailadres achter te laten.

E-mailadressen verzamelen met Google Adwords. Ook in jouw Google Adwords advertenties kun je eenvoudig een linkje naar de landingspagina hierboven toevoegen. Zo bijvoorbeeld:

Voorbeeld Adwords nieuwsbriefinschrijving

Fysieke mailing. Heb je wel het postadres van jouw klanten, maar nog niet het e-mailadres? Dan stuur je ze waarschijnlijk nog fysieke mailings per post. Begin met het verzamelen van e-mailadressen van je klanten door voortaan vast een link naar de landingspagina mee te nemen in de fysieke mailing. Biedt ze ook een incentive om over te stappen van de fysieke nieuwsbrief naar de digitale nieuwsbrief.

 

Hoe zorg je voor een zo hoog mogelijk conversiepercentage?

Mensen laten niet zomaar hun e-mailadres achter. Daar moet je ze een goede reden voor geven. Maar wat kun je allemaal als haakje of incentive gebruiken om mensen over te halen? Hieronder een aantal die ik in de praktijk regelmatig voorbij zie komen:

  1. Het mooiste is als je een incentive kunt aanbieden. Een sample bijvoorbeeld. Mensen vinden het leuk om iets uit te proberen. Maar het kan bijvoorbeeld ook meer informatie zijn in de vorm van een brochure of handleiding.
  2. In het geval van een zakelijke e-mailcampagne kun je denken aan whitepapers, seminars, webinars of een proefperiode van een bepaald product.
  3. Consumenten laten zich graag verleiden door een handig tooltje. Een calculator bijvoorbeeld, of iets als de Stemwijzer. Zorg ervoor dat het waarde heeft voor de consument. Zoveel waarde dat ze er hun e-mailadres voor achter willen laten.
  4. Een prijs, korting of een tegoedbon werken ook altijd goed. We blijven Nederlanders.

 

Wat moet je zeker niet doen?

Je moet absoluut geen e-mailadressen kopen. In het verleden is daar nog wel eens onduidelijkheid over geweest. Door de nieuwe privacywetgeving mag dit sinds 2012 niet meer. Er zijn misschien wel partijen die e-mailadressen verkopen, maar je mag deze niet gebruiken. De ontvanger heeft namelijk geen toestemming (opt-in) gegeven om reclameboodschappen van jou te ontvangen.

Daarnaast moet je ook uitkijken met pop-ups die schreeuwen om jouw e-mailadres. Je kent ze waarschijnlijk wel, pop-ups die het hele beeldscherm vullen nog voordat je één letter gelezen hebt. Veel bezoekers ervaren dit als vervelend, veel belangrijker nog is dat Google dit sinds januari 2017 afstraft.

 

Waar moet je op letten bij het uitbreiden van jouw database?

Goed, je weet nu waar je e-mailadressen verzamelt. Ik heb je verteld hoe je ze kunt verzamelen en wat je absoluut niet moet doen. Graag sluit ik het artikel af met een drietal zaken waar je nog even op moet letten bij het uitbreiden van jouw database:

  • Geef de formulieren op de website niet te veel invulvelden. Vraag bij een eerste contact eerst om het hoogstnoodzakelijke, het e-mailadres. Mensen schrikken van veel invulvelden.
  • Vraag in de in vervolgcommunicatie om meer gegevens, zodat je het profiel verder aan kunt vullen.
  • Ik heb het al eerder genoemd, maar werk met een incentive. Geef mensen een reden om hun e-mailadres achter te laten.

 

Als je eenmaal jouw database gevuld hebt met nieuwe e-mailadressen, dan is het tijd om aan de slag te gaan met de eerste mailing.

 

Auteur - Brendan Brouwer, Mailmaps