Even voorstellen: interview met Brendan Brouwer

04 april 2017

Zo kwamen wij op het idee voor Mailmaps, de online variant van een huis-aan-huis folder. Simpel in drie stappen in te voeren en al inzetbaar vanaf een paar honderd euro.

Brendan Brouwer is de oprichter en mede-eigenaar van Mailmaps. Mailmaps werd opgericht in 2012 met als doel lokale online marketing bereikbaar te maken voor het Midden- en Kleinbedrijf (MKB). In dit artikel een interview met de oprichter van Mailmaps.

 

Hoe ben je in het ondernemerschap gerold?

Halverwege 2008 was ik klaar met mijn afstudeerstage. Een vriend had een idee voor een eigen bedrijf en vroeg of ik dit wilde opzetten met hem. We maakten luchtfoto’s van gemeenten en maakten daar een verjaardagskalender van. Dit was nog ver voor het Google Maps tijdperk waarin mensen het bijzonder vonden om hun gemeente van boven te zien. De kalender werd huis-aan-huis gratis verspreid in de gemeente en lokale bedrijven kregen de gelegenheid een stukje advertentieruimte te reserveren. Dit hebben we in vier jaar tijd in ongeveer 40 verschillende gemeenten uitgegeven.

 

Hoe zijn jullie op het idee voor Mailmaps gekomen?

We kwamen bij veel ondernemers over de vloer en zagen hoe deze bedrijven worstelden met de transitie van offline naar online marketing. In die tijd had je als MKB’er nog niet zo veel opties. De dagaanbieders waren toen in opkomst, hiervoor moest de ondernemer een groot deel van zijn marge inleveren. Voor Google Adwords was kennis nodig en ook een groot budget. Zo kwamen wij op het idee voor Mailmaps, de online variant van een huis-aan-huis folder. Simpel in drie stappen in te voeren en al inzetbaar vanaf een paar honderd euro.

 

Is er veel veranderd in jullie markt de afgelopen paar jaar?

Ja enorm veel! De manier waar op media tegenwoordig geconsumeerd wordt bijvoorbeeld. Mensen worden selectiever in hun mediagedrag en zijn graag in self control. Daarnaast wordt onze spanningsboog steeds korter. Mensen krijgen tegenwoordig ongeveer duizenden reclameprikkels per dag en worden hier immuun voor. Adverteerders dienen hier op in te spelen. De toepassing van neuromarketingtechnieken heeft ons de afgelopen jaren veel inzicht gegeven in hoe we hier het beste mee kunnen omgaan.

 

Welke ontwikkeling(en) binnen online marketing verheug je je op de komende jaren?

Het koppelen van online verkeer met offline verkeer vind ik heel interessant, ook wel retail analytics genoemd. Momenteel kunnen we online al het gedrag van onze bezoekers en klanten meten. Welke producten er worden bekeken, hoe vaak iemand terugkomt en wanneer er wordt besloten tot koop over te gaan. We kunnen alleen nog niet meten wanneer een klant besluit om naar de winkel te gaan en het product daar te kopen. Google test momenteel manieren om het effect van online marketing campagnes ook door te meten in de winkels. Dit kan door middel van locatiegegevens van de mobiele telefoon. Waar haal je het meeste energie uit in je werk? Het liefste ben ik bezig met innovaties voor Mailmaps. Dat kan een vernieuwing binnen de website zijn, een online marketing campagne om Mailmaps beter onder de aandacht te brengen of een nieuwe techniek die ons beter inzicht geeft in de resultaten van de campagnes van onze klanten. Het uiteindelijke doel is het bereikbaar maken van e-mailmarketing campagnes voor onze klanten en deze succesvol krijgen.

 

En buiten je werk?

Muziek! Zowel thuis als onderweg staat vrijwel altijd de muziek aan. Ik ga ook graag naar concerten en festivals. Daarnaast haal ik enorm veel energie uit wintersport en snowboarden! Ik kan me zelfs al verheugen op de autoreis.

 

Welk (zakelijk) boek heb je laatst gelezen en kan je aanraden?

Onlangs heb ik ‘Exponentiële organisaties’ van Yuri van Geest gelezen. Dit boek legt uit hoe een nieuwe generatie bedrijven in een rap tempo hele markten op zijn kop zetten. Dit doen ze door gebruik te maken van bestaande community’s, big data, slimme algoritmes en nieuwe technologieën. Daarnaast de biografie van Elon Musk. Een super inspirerend boek over een top ondernemer!