Marketing expert in de spotlight: Lieselot Rijcken (PostNL)

11 januari 2017

Maak een keuze in de boodschap die je wilt overbrengen en beperk je in de hoeveelheid tekst die je gebruikt

Af en toe lichten we bij Mailmaps een klant of partner uit. We vragen naar haar of zijn werkzaamheden en visie op de ontwikkelingen in de markt. Deze keer is het de beurt aan Lieselot Rijcken, Formule manager MKB bij PostNL.

Je bent Formule manager MKB bij PostNL, wat houdt dat in?

Bij PostNL staan onze klanten centraal, bij alles wat we doen. We willen ervoor zorgen dat dankzij onze diensten en producten hún bedrijfsresultaat daadwerkelijk verbetert. Hiervoor hebben we een breed pakket aan middelen tot onze beschikking. Zowel online als offline; wij zorgen voor de slimste mix om een reclameactie tot een succes te maken. Ik ben als Formulemanager samen met het team en onze partners verantwoordelijk voor de uitvoering en het doorlopend ontwikkelen van onze oplossingen.

Op wat voor manier helpt PostNL het MKB bij hun marketing en reclame?

PostNL geeft advies en ondersteuning bij het samenstellen van een reclameactie. Van folderverspreiding tot Facebook advertentie. Ondernemers weten vaak wel hoe ze een reclameactie kunnen opzetten, maar zijn daarin vaak niet effectief. Wij helpen ondernemers daarbij. Dit kan een ondernemer zelf online doen, maar onze reclame specialisten geven ook persoonlijk advies. We noemen dit ‘Het effect van direct’.

Het effect van direct? Kan je daar wat meer over vertellen?

Wij geloven in een persoonlijke boodschap. Zorgen voor het overbrengen van de boodschap op het juiste moment, in de juiste context. Een boodschap die de doelgroep in beweging brengt. En zo het gewenste resultaat oplevert. Want daar draait het uiteindelijk om; nieuwe of meer klanten in de winkel of webshop, meer omzet maar ook het behouden van klanten. Slim, effectief en doelgericht.
Zoals gezegd bieden we een mix van online en offline middelen. Deze middelen noemen wij direct. Direct tussen de ogen van de ontvanger. Direct in het hart van de klant van onze klant. Vandaar dan ook het effect van direct.

Ik wist niet dat PostNL ook online marketing oplossingen aanbiedt. Aan wat voor oplossingen moet ik dan denken?

Je kunt hierbij denken aan slimme banneracties,  gepersonaliseerde e-mailings, een online bedrijfsvideo en Instagram advertenties. Op basis van de gewenste doelgroep, boodschap en moment bepalen we samen met de klant welke oplossing het meest effect kan opleveren.

Wat houdt de samenwerking tussen PostNL en Mailmaps in?

Mailmaps is voor ons een belangrijke partner voor lokale e-mailmarketing. Samen onderzoeken we de behoeften van de klant, hierop passen we onze oplossingen aan. Daarnaast zorgt Mailmaps er als kennispartner voor dat we altijd op de hoogte zijn van de nieuwste trends en ontwikkelingen.

Wat zie jij als de belangrijkste ontwikkelingen die de komende twee jaar gaan spelen en die invloed zullen hebben op de direct marketing acties van het MKB?

Het gebruik en het toepassen van data zal ook voor het MKB toegankelijk(er) worden. Data zal voor ondernemers een centralere rol in hun communicatie gaan spelen en effectiever worden. De uitdaging hierbij is om de balans te vinden in frequentie,  moment en relevantie van communiceren. Een klant beter “leren kennen” door meer inzicht, betekent nog niet dat de klant ook vaker contact wilt.

Heb je nog een laatste advies aan een MKB’er die een direct marketing actie wil opzetten?

Get the basics rights. Maak een keuze in de boodschap die je wilt overbrengen (dus niet een aanbieding én een klantevenement in je uiting) en beperk je in de hoeveelheid tekst die je gebruikt: zorg dat je in één zin uitlegt welke boodschap je wilt over brengen. Vaak zie ik dat de kwaliteit van het beeldmateriaal dat gebruikt wordt minimaal is. Via een online beeldbank als Dashmote vind je snel en gemakkelijk beelden die passen bij specifieke doelgroepen en van hoge kwaliteit zijn voor offline en online gebruik.