Marketing expert in de spotlight: Marc Bomer (Zwartepoorte)

26 januari 2017

De klant beslist in veel gevallen al online. Dit betekent dat we de klant daar optimaal moeten informeren.

Af en toe lichten we bij Mailmaps een klant of partner uit. We vragen naar haar of zijn werkzaamheden en visie op de ontwikkelingen in de markt. Deze keer is het de beurt aan Marc Bomer, online marketeer bij dealerbedrijf Zwartepoorte.

Vertel, wie ben je en bij wat voor bedrijf werk je?

Ik ben Marc Bomer, self-made marketeer bij de Zwartepoorte Holding. Daaronder vallen o.a. de dealerschappen van BMW, MINI, Jaguar en Land Rover. Binnen de holding ben ik verantwoordelijk voor zowel online als offline middelen en campagnes. Dat gaat van websites tot drukwerk en van mailings tot het fotograferen van occasions.

Je bent daar onderdeel van het marketing team, met welke onderdelen houd je je het liefst bezig?

Mijn functie omvat zeer diverse werkzaamheden Juist die mix maakt het interessant! Het liefst ben ik bezig met het optimaal online presenteren van onze occasions, zodat deze zo snel mogelijk verkopen. Vooral het fotograferen is daarbij leuk om te doen, er zitten gave auto’s bij! Het activeren van potentiële klanten is hierbij voor mij de echte uitdaging; met goede foto’s, social-media berichten en gerichte mailings.

Wat zijn in jullie markt de belangrijkste trends die de komende twee jaar spelen?

Klanten uit het premium-segment willen nog steeds graag persoonlijk contact, maar wel onder hun eigen voorwaarden en wanneer het hun uitkomt. Ik verwacht dat we de komende jaren de klant steeds persoonlijker moeten benaderen en ons daarin flexibeler op moeten stellen. Een auto verkopen gebeurt niet meer uitsluitend tussen 9 en 5.

Hoe gaan jullie om met het feit dat het oriëntatieproces zich steeds meer online afspeelt?

De klant beslist in veel gevallen al online. Dit betekent dat we de klant daar optimaal moeten informeren. Met behulp van veel foto’s, duidelijke omschrijvingen en een chat-functie proberen we onze klanten online al optimaal te informeren.

Op wat voor een manier en met welke doelen werken jullie met Mailmaps?

In 2016 verschilde onze doelstelling per Mailmaps campagne. Alle Mailmaps mailings waren ingericht ter ondersteuning van lopende campagnes, waarbij we met de mailing ons bereik wilde vergroten met (voor ons) ‘vreemd-merk’-rijders. Eigenlijk waren de belangrijkste doelen het bereiken van awareness en naamsbekendheid, waarbij wij ons niet richten op de directe conversie maar mogelijkheden in de toekomst.

Hoe ziet jouw ideale marketingmix er uit in 2017?

De heilige graal in marketingmix voor 2017 moet nog op papier gezet worden. Wel staat er hoog op de agenda om de campagnes breder uit te zetten. Combinaties van Adwords, mailings en advertorials om nieuwe klanten te trekken en betere targeting met campagnes voor ons huidige klantenbestand.

Heb je nog een laatste advies aan andere autodealers die meer willen doen met e- mailmarketing?

Personaliseren en een goede call-to-action, dat zijn voor mij momenteel de twee sleutelwoorden bij een mailing. Daarbij is het natuurlijk ook van belang ook relevant te zijn, de ontvanger moet zich aangesproken voelen door het aanbod en direct weten wat hij moet doen, alleen dan gaat de conversie omhoog.