Online communiceren met senioren: het internet- en e-mailgebruik van deze doelgroep

03 april 2017

Nummer 1 activiteit onder 65 plussers op internet is e-mailen

Iedereen is maar met nieuwe media bezig. Er is veel focus op social media en andere online kanalen. Maar in veel gevallen zie ik helaas dat e-mail geen plek krijgt in de marketingmix. En dat terwijl e-mail nog steeds erg belangrijk is. Zeker als je senioren in Nederland effectief wilt bereiken.

In mijn ogen laten marketeers kansen liggen bij de oudere doelgroep, er wordt te weinig marketing gericht op de doelgroep. En dat is zonde. Het is namelijk een grote doelgroep met veel tijd en veel te besteden.

E-mailmarketing is een prachtig middel om deze doelgroep te bereiken. Voornamelijk omdat het een voorkeurskanaal voor de senioren is. Waarom? In dit artikel staan we stil bij het internet- en e-mailgebruik onder senioren.

 

Wanneer hebben we het over ‘senioren’?

Natuurlijk is het woord ouderen relatief, daarom praten we liever over senioren. In dit artikel hebben we het over senioren, bij mensen die 65 jaar of ouder zijn. Veel mensen in deze leeftijdscategorie voelen zich wellicht nog niet tot de oudere doelgroep horen. We hebben het puur over de leeftijd, “je bent zo oud als je jezelf voelt” uiteraard.

 

Zo gedragen senioren zich online

Uit onderzoek blijkt dat senioren hun dag beginnen met het controleren van hun e-mail. In tegenstelling tot jongeren. Zij starten de dag liever met het bekijken van hun social media kanalen en dan met name Whatsapp.

Bij senioren geniet e-mail nog steeds het meeste vertrouwen. Dat vind ik bijzonder, gezien gezien de toename in valse e-mail (phishing). In de perceptie van oudere mensen blijft e-mail blijkbaar een betrouwbaar kanaal.

Door e-mail blijven senioren op de hoogte, dat willen ze ook graag. Veel oudere mensen hebben genoeg vrije tijd te besteden en dat doen ze graag op het internet, een prachtige online wereld waarin ze zich kunnen verliezen.

Anders dan jongeren leest de oudere doelgroep alles wat ze te zien krijgen online. Ze willen echt alles weten en lezen daarom aandachtig alle teksten, maar ook pop-ups en disclaimers. Ze laten zich niets wijsmaken.

 

Feiten over het internet- en e-mailgebruik onder senioren

Volgens CustomerTalk zitten vooral de 75-plussers veel online tegenwoordig. In 2016 kon 60% van de 75-plussers thuis het internet op. En de helft maakte er ook nog gebruik van. Vier jaar eerder was dat in beide gevallen nog iets meer dan 40 procent. Bij de 65- tot 75-jarigen groeiden internettoegang en -gebruik minder snel. Van alle inwoners heeft 94 procent van de inwoners van Nederland thuis toegang tot internet en maakt 92 procent er gebruik van.

Ook online shoppen is heel populair aan het worden. Volgens cijfers van het CBS is het aanschaffen van producten via webshops sinds 2014 met 10% gestegen. Ruim 50% van de 65- tot 75-jarigen gaf aan ooit iets online te hebben gekocht. Ook van de 75-plussers koopt één op de vijf wel eens iets wat ze nodig hebben via internet.

Volgens het CBS zijn de senioren de sterkst groeiende groep internetters. Nog een aantal interessante feitjes over deze steeds groter wordende doelgroep online:

  1. 80% van de 65-plussers maken inmiddels actief gebruik van social media.
  2. Nummer 1 activiteit onder 65 plussers op internet is e-mailen.
  3. Nummer 2 activiteit is het zoeken van informatie over goederen en diensten.
  4. 60% van de 75 plussers doet online aankopen.

 

Uit het Blinker Nationaal E-mail Onderzoek 2016 blijkt dat de oudere doelgroep de meeste (reclame) e-mails ontvangt:

E-mailgebruik onder senioren

 

In hetzelfde onderzoek valt ook op dat dezelfde doelgroep het meeste vertrouwen hebben in e-mail als het gaat om privacy:

Vertrouwen communicatiekanalen privacy

 

En de meeste e-mails worden gelezen op een smartphone:

E-mailgebruik per device

De oudere doelgroep doet hier ook aan mee. In 2016 steeg het aantal 65-plussers met een smartphone van 33% naar 55%.

 

Waar je op moet letten met senioren als doelgroep?

Ik kan me voorstellen dat je na het lezen van dit artikel direct aan de slag wilt, om deze interessante doelgroep te bereiken. Let er wel op dat deze doelgroep andere behoeften heeft dan jongere doelgroepen.

6 zaken waar je op moet letten in jouw communicatie naar senioren:

  1. Zorg voor een duidelijke navigatie. Maak gebruik van grote buttons en een duidelijk menu.
  2. Maak de teksten niet te kort. Liever te veel, dan te weinig informatie.
  3. Houd alles overzichtelijk.
  4. Privacy en veiligheid zijn erg belangrijk voor deze doelgroep. Houd daar rekening mee. Zo behoud je het vertrouwen.
  5. Wees niet bang om te strooien met keurmerken en batches. Ook dit geeft vertrouwen.
  6. De meeste e-mails worden volgens het Blinker Nationaal E-mail Onderzoek 2016 ‘s ochtends gelezen tussen 9 en 11 en ‘s avonds tussen 9 en 11. Dit in tegenstelling tot onze ervaring met andere doelgroepen waarbij de e-mails het meeste gedurende de middag worden geopend.

 

Auteur - Brendan Brouwer, Mailmaps

Succesvoller met e-mailmarketing?

Ontvang 13 tips en trucs voor een effectieve mailing.

Whoep

Ik ontvang graag 13 tips en trucs voor een effectieve mailing en meld mij aan voor de maandelijkse nieuwsbrief van Mailmaps met meer tips en trucs.