Tips voor meer klanten in de zomermaanden

29 mei 2017

Vakantieperiodes zijn nooit allemaal tegelijk en verschillen per regio, dit betekent dat zeker 80% van de doelgroep gewoon te bereiken is

In het eerste kwartaal ben je nog aan het bijkomen van de eindejaarssprint en ben je bezig met de marketingplannen voor het nieuwe jaar. Om de opgelopen achterstand in te halen ligt focus in het tweede kwartaal alleen nog maar op sales, het binnenhalen van nieuwe klanten. De zomervakanties vallen in kwartaal drie en opeens lijken die vastgestelde targets al een stuk moeilijker te halen. Het laatste en vierde kwartaal van het jaar bestaat uit paniek, het dichtlopen van gaten en geen tijd voor een andere aanpak voor het jaar erop. Herkenbaar? Lees dan vooral deze blog en stap uit deze visuele cirkel waar je maar niet uitkomt.

 

De juiste focus en instelling

In de zomer gaat een groot aantal van je klanten en contactpersonen op vakantie. Al vrij snel wordt er om deze reden geconcludeerd dat de doelgroep minder goed bereikbaar is en dat dit invloed heeft op je salesresultaten. Natuurlijk is hier wat voor te zeggen, maar de zomermaanden bieden genoeg kansen indien je als organisatie de focus hebt op de juiste werkzaamheden.

Indien het personeel van je organisatie met een verkeerde instelling de zomermaanden in gaat zullen de resultaten inderdaad achterblijven. Indien je deze negatieve instelling kan ombuigen naar een positieve zullen deze zomermaanden de beste zijn die je ooit hebt gehad! Je zult vast wel denken, makkelijker gezegd dan gedaan.. Om je op weg te helpen hieronder een aantal argumenten waarom de zomermaanden vol kansen zit;

1.    Je klanten hebben in de zomermaanden minder meetings en vergaderingen in de agenda staan dan anders, meer tijd voor jou dus!
2.    Die receptioniste of secretaresse die normaal gesproken aangeeft dat de persoon die jij nodig hebt telefonisch niet bereikbaar is, gaat ook op vakantie. Kortom een hoop minder tussenlagen die jou in de weg staan voor dat ene succesvolle contactmoment!
3.    Vakantieperiodes zijn nooit allemaal tegelijk en verschillen per regio, dit betekent dat zeker 80% van de doelgroep gewoon te bereiken is!
4.    Veel mensen gaan op vakantie en sommige bedrijven sluiten voor een korte periode zelfs hun deuren, wellicht is dit wel de concurrent. Meer kansen voor je organisatie dus.

 

Praktische tips voor meer klanten in de zomer

Genoeg redenen om de zomer dit jaar net even wat anders aan te pakken met de activiteiten die gepland staan rondom de acquisitie. Ook over deze aanpak vind je in deze blog wat tips, wij helpen je graag verder op weg!

Contactpersoon afwezig? Grijp deze kans

Al die tijd heb je deze prospect al op het oog, dit bedrijf moet echt een klant van ons worden. Na verschillende telefoongesprekken met je contactpersoon binnen het bedrijf loopt het op niks uit. Een teleurstelling, je had maar wat graag van deze organisatie een nieuwe klant gemaakt.

Waag er in de zomer zeker een nieuw telefoontje aan, wellicht is de desbetreffende persoon op vakantie en krijg je heel iemand anders aan de telefoon. Iemand met een frisse blik die zeker ook naar je product wilt kijken. Of het kan zo maar zo zijn dat je normale contactpersoon in een goede bui is door het lekkere weer!

Extra liefde voor je klanten

Het kan zo zijn dat er in de zomer iets minder nieuwe klanten binnenkomen, des te belangrijker zijn je bestaande klanten op dat moment. Elke order die een vaste klant in de zomer doet, is dus mooi meegenomen. In hartje van de zomer afspreken op kantoor? Nee natuurlijk niet! Zet de klant letterlijk in het zonnetje, spreek af op het terras of een andere mooie locatie. Netwerken kan overal en elkaar meeten ook.

Versterk je positie in de zomer

Versterk je positie door de kans op extra orders voor de zomer te vergroten. Dit kan door onder andere door je bestaande klanten te verleiden tot extra orders in de zomer. Bestelt je vaste klant extra producten in de zomer? Daar staat dan een leuke korting tegenover! Breng je klanten al ruim van te voren op de hoogte van de actie, op deze manier kom je niet in de knoop met je planning.

Up-to-date en een warme welkomstgroet!

Ondanks alle inspanningen kan het altijd nog zo zijn dat er iets meer tijd over blijft, niet getreurd deze tijd kan je goed gebruiken om helemaal up-to-date te zijn. Werk de planning alvast bij en werk aan je campagnes voor het najaar en het einde van het jaar. Op deze manier kan je met een heerlijk en uitgerust gevoel starten aan de eindsprint dit najaar. Wat ook een goed idee is: creëer een mooie ‘welkom terug’ nieuwsbrief of stuur je contactpersonen een persoonlijk ‘welkom terug’ kaartje op het moment dat ze op vakantie zijn. Op deze manier ben je direct top of mind bij hun terugkomst.

 

Meer marketing = meer leads

Na het lezen van deze blog weet je dat de zomer helemaal geen slechte verkoop maanden hoeven te zijn zo lang je maar op de juiste manier en met de juiste instelling aan de slag gaat. De zomer is het ideale moment voor extra marketing zodat het aantal nieuw binnenkomende leads op pijl blijft. Mailmaps denkt graag met je mee voor deze zomer en daarom hebben wij een passende actie bedacht.

 

Zomeractie Mailmaps 2017

Speciaal voor de zomermaanden hebben wij een package deal waarmee je je koffer voor de zomer alvast gevuld hebt met extra leads en nieuwe klanten. Het pakket bestaat uit drie e-mail campagnes die kunnen worden verdeeld binnen de maanden juni, juli en augustus. Omdat wij graag een steentje bijdragen geven wij bij elke campagne een reminder cadeau, dit betekent dus twee contactmomenten voor de prijs van één! Daarnaast moet er natuurlijk nog iets tegenover al dat harde werken in de zomer staan. Wat dacht je van een aantal ijskoude biertjes of flessen wijn voor op de vrijdagmiddag? Wij zorgen er voor!

Klinkt dit interessant? Bel me gerust en ik vertel je alles over de mogelijkheden! Stel je vraag via kevin@mailmaps.nl of bel ons op 030 750 40 04.

 

Zomeractie Mailmaps 2017

Auteur - Kevin Guerrero, Mailmaps