Wat is e-mailmarketing nou eigenlijk?

07 maart 2017

92% van marketeers geeft aan dat e-mailmarketing een positieve ROI geeft

In dit artikel vertel ik je graag wat e-mailmarketing is en wat je ermee kunt. Ook vertel ik je over de voordelen en de redenen om vandaag nog met e-mailmarketing te beginnen.

Gelukkig hoef ik niet vaak uit te leggen wat e-mailmarketing is, maar ik merk wel dat ik af en toe mijn vak moet verdedigen. Helaas associëren veel mensen e-mailmarketing namelijk met het versturen van ongewenste reclameboodschappen, ook wel spam genoemd. Toch zit er een heel groot verschil tussen spam en e-mailmarketing en daar wil ik het in dit artikel over hebben.
 

Wat is e-mailmarketing?

Volgens Wikipedia is e-mailmarketing een vorm van direct marketing die e-mail gebruikt om commerciële of fondsenwervende boodschappen naar een doelgroep te sturen.

Om het makkelijker te maken is dit de definitie die in de volksmond gebruikt wordt:
E-mailmarketing is e-mail die gestuurd wordt vanuit een bedrijf of organisatie naar geïnteresseerden of klanten. De e-mail bevat bijvoorbeeld nieuws, aanbiedingen, servicemeldingen of een klanttevredenheidsonderzoek. Of een combinatie van.
 

Waarom moet jij aan e-mailmarketing doen?

Natuurlijk is het niet vanzelfsprekend dat je aan e-mailmarketing moet doen. Dat is van verschillende factoren afhankelijk. Maar in de meeste gevallen past dit marketingkanaal perfect binnen de marketingmix.

Dit zijn vijf belangrijke redenen om e-mailmarketing toe te voegen aan de marketingmix:

  1. Het is kostenefficiënt. Een stuk goedkoper dan direct mail, telemarketing of flyeren.
  2. E-mailmarketing is goed meetbaar. Je hebt direct inzicht in de effectiviteit.
  3. Je kunt met e-mailmarketing je campagnes goed inplannen. Zo kun je precies bepalen wanneer de doelgroep je mailing ontvangt.
  4. E-mails kun je goed personaliseren. En dan bedoel ik niet alleen voornaam en achternaam gebruiken. Je kunt ook de inhoud van de mail personaliseren op basis van wat je al weet van de ontvanger.
  5. Het is een kanaal waarmee je snel kunt schakelen. Binnen een uur kun je al je klanten op de hoogte brengen van het laatste nieuws of inspelen op actualiteiten.
  6. 92% van marketeers geeft aan dat e-mailmarketing een positieve ROI geeft.
     

Daarnaast een aantal feitjes uit het Blinker Nationaal E-mail Onderzoek 2016:

  • 72% geeft de voorkeur aan e-mail voor het ontvangen van reclame.
  • De meeste Nederlanders zijn op maximaal 10 e-mailnieuwsbrieven ingeschreven.
  • 70% van de Nederlanders heeft afgelopen jaar iets gekocht naar aanleiding van een e-mail.
  • Hoofdreden voor het inschrijven voor de nieuwsbrief is het ontvangen van aanbiedingen en deals.
  • In de vakantie checkt 48% iedere dag zijn of haar mail, 76% tenminste iedere week.

 

Waar moet je op letten bij het inzetten van e-mailmarketing?

E-mailmarketing is redelijk technisch, je moet er wel verstand van hebben. Daarom is het niet voor iedereen. Naast het technische aspect zijn er nog een aantal zaken waar je op moet letten:

  • Voor e-mailmarketing gelden wetten en regels. Zorg er dus voor dat je op de hoogte bent van de privacywetgeving.
  • Je moet regelmatig iets versturen. Zonder continuïteit herkent de ontvanger jou niet meer.
  • Zorg dat je het effect van je e-mailcampagne goed kan meten. Aanpassingen in de opmaak van de uiting, de tekst en het verzendmoment kunnen voor grote verschillen zorgen in het resultaat.
  • Lees ook het artikel met tips en trucs voor een effectieve mailing.

 

4 stappen om te starten met e-mailmarketing

Aan de slag met e-mailmarketing? In een paar stappen kun je al aan de slag. Met de vier stappen hieronder maak je al een mooie start.

  1. Zorg voor een e-mailbestand dat op orde is. Je moet in ieder geval de volgende gegevens hebben:
    1. E-mailadres, waarvan je weet dat de opt-in goed is.
    2. Voornaam
    3. Achternaam
    4. Aanhef
  2. Kies een E-mail Service Provider (ESP) die bij je past. Een bekende en veelgebruikte ESP is Mailchimp. Deze tool kent zowel een gratis als een betaalde variant. Verdiep je goed in de verschillende mogelijkheden en kies een tool die bij je past.
     
  3. Zorg voor een goede template voor de e-mail. Het is belangrijk dat deze responsive is en werkt op verschillende schermformaten. Een goed template kun je zelf vullen en makkelijk zelf wijzigen zonder kennis te hebben van HTML.
     
  4. Nu is het zaak om je e-mail te vullen. Daarvoor heb je content nodig. Zorg dat je een mooie mix hebt van nieuws, interessante artikelen en aanbiedingen die passen bij de doelgroep.
     

E-mailmarketing is een kanaal om eenvoudig een grote groep mensen te bereiken. In veel gevallen is het een goede aanvulling op de huidige marketingmix. Het is een voorkeurskanaal voor veel consumenten met een hoge ROI. Zet jij het al in? Lees ook onze andere artikelen om te leren hoe je e-mailmarketing succesvol kan inzetten.

 

Auteur - Brendan Brouwer, Mailmaps